Saturday 21 January 2012

HinaNya TeraSa Diri InI


Assalamualaikum....


Hina nya terasa bila kita tiada se sen pun duit....
Hanya mengharapkan org untuk memenuhi perut kosong...
Pelbagai kata-kata dilontarkan oleh sahabat kerna...
Duit tiada untuk membeli sesuap nasi.....
Diri terkial-kial mencari alasan...
Cuba menutup rasa malu yg sgt tebal....
Bimbang riak wajah yg terluka dgn kata-kata itu dpt dibaca...
Sampai thp itu diri ini menjaga hati sahabat....
Tapi sahabat......

Dgn hanya sebuah gurauan.....
Mungkin pada hematnya tiada niat untuk berkata begitu...
cuma sekadar gurauan....
Tapi bg aku yg ketika itu tiada wang se sen pun untuk mkn...
Sangat-sangat terasaa.....
Bila kata gurauan dilontarkan yg sgt menghiris dada aku....

Difikiran pd masa itu mungkin seorang sahabt mampu menolong...
Disaat sahabatnya susah...dan tidak mengjangkakan sejauh itu gurauan dimainkan....
Namun semuanya aku tempuhi bila kita mengharapkan belas ehsan orang....
Aku memujuk hati sendiri dgn cuba membalas gurauan itu...
Demi untuk menutup rasa sakit di hati.....
Walau gurauan itu seolah-olah aku pula yg menyakitkan diri sndiri...

Tetapi jauh di sudut hati aku tahu sahabat aku sangat baik....
Seperti mana aku sentiasa baik dgn nya....
Dia sentiasa bantu aku disaat aku susah...
Mungkin pada hari itu dia tidak sengaja dan tak sedar pun apa yg dia ucapkan
Itu mengecilkan hati aku....

Tak apa...aku sudah dpat menerima semua ini...
Biasalah dlm prhbgn prshbtn...
Jika kita tidak dilukai, kita akan melukai tnpa sedar...
Siapa yg sengaja untuk mengecil dan melukai org yg dia syg...
Semua tak sanggup...tp kita hanyalah mns biasa...
Yg kadang-kala melakukan kesilapan....

Moga selepas ini, hati aku akan lebih kuat...
Untuk menghadapi sebarang kemungkinan dlm sebuah persahabatn...
Cuma selagi boleh, aku akan cuba menjaga percakapan dan cara aku supaya ttdk menyakiti & melukai..
"SaHaBaT"
Kerna.....
Aku Mencintai mereka semua...
Hngga denyut nadi terakhir aku...
Aku nk mereka sentiasa gembira...
Bukan...
Berdukaaa.......

Selagi aku mampu berdiri...
Aku juga nak melihat mereka juga berdiri...
Bukan merangkak....
Kerana aku ada untuk mereka...
Bila-bila sahaja mereka perlu....
Bialah pergi nya aku bakal "DIRINDUI"
Bukan..."DICEMUH@ DIKEJI"
kerana tiada satu jasa baik pun yg aku berbakti untuk mereka....
tetapi bialah aku "dirindui" kerana tiada lagi insan yg dpt menolong shbtnya disaat dia jtuh...
Juga tiada lagi insan yg menceriakan dan membuat sahabatnya ketawa dlm setiap saat yg berlalu...

Walau hanya sedikit sahaja bakti aku untuk sahabat....
tetapi aku puas kerana dapat membuat mereka senyum & yg paling penting...
Sentiasa ada untuk mereka saat mereka dambakan...
Itu sahaja jnji yg aku tabur.....
Moga ukhwah yg dibina berkekalan & semakin utuh dgn ujian-ujian sebegini...
Kerana semuanuya keranaNYA.












Wassalam:)

No comments: